The Republic of the Union of Myanmar

Central Bank of Myanmar

Photo Gallery

Video Gallery

ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္

၁။        ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဘဏ္ အက္ဥပေဒျဖင့္ (၃-၄-၄၈)ရက္ေန႔တြင္ ဗဟိုဘဏ္ အျဖစ္တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဘဏ္သည္ အိႏၵိယႏိုင္ငံ ရီဇက္ဘဏ္၏ ရန္ကုန္ဘဏ္ခြဲ လုပ္ငန္းမ်ားကိုလႊဲေျပာင္းယူခဲ့ပါသည္။ သို႕ရာတြင္ ၁၉၅၂ ခုႏွစ္၊ ဇူလိုင္လ (၁)ရက္ေန႔တြင္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဘဏ္အက္ဥပေဒကို ျပဌာန္းကာ ထိုဥပေဒအရ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံဘဏ္တည္ေထာင္ေသာအခါ ျမန္မာႏိုင္ငံ တြင္ ေငြစကၠဴထုတ္ေဝရန္ ၁၉၄၆ ခုႏွစ္ ေငြေၾကးအက္ဥပေဒအရ ဖြဲ႕စည္းခဲ့သည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံေငြေၾကးဘုတ္အဖြဲ႕ကို ဖ်က္သိမ္းၿပီးေနာက္တြင္မွ ဗဟိုဘဏ္လုပ္ငန္းကို အျပည့္အဝေဆာင္ရြက္လာႏိုင္ခဲ့ၿပီး၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ကုန္သည္လမ္းႏွင့္ ဆူးေလဘုရားလမ္းေထာင့္တြင္ ဘဏ္စတင္ဖြင့္လွစ္၍ လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါသည္။
၂။         ၁၉၅၂ ခုႏွစ္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဘဏ္အက္ဥပေဒအရ ျပည္ေထာင္စုဘဏ္၏ ခြင့္ျပဳမတည္ ေငြရင္းအား က်ပ္သန္း (၄ဝ)ထားရိွၿပီး၊ ေငြက်ပ္ (၁ဝ)သန္းကို ျပည္ေထာင္စုအစိုးရမွ ထည့္ဝင္ခဲ့ပါသည္။ ၁၉၆၇ ခုႏွစ္ တြင္ ျပည္သူ႔ဘဏ္ဥပေဒျပဌာန္းၿပီး၊ တစ္ခုတည္းေသာ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံျပည္သူ႔ဘဏ္ကို ႏိုင္ငံေတာ္က အျပည့္အဝထည့္ဝင္ေသာ မူလမတည္ရင္းႏွီးေငြက်ပ္ (၂ဝဝ)သန္းျဖင့္ တည္ေထာင္ခဲ့ပါသည္။
၃။        ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဆိုရွယ္လစ္စနစ္က်င့္သံုးလာသည့္ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္း၌ ဘဏ္မ်ားကို ျပည္သူပိုင္ သိမ္းခဲ့ၿပီး ၁၉၆၇ခုႏွစ္၊ ဧျပီလ(၂၇)ရက္ေန႔တြင္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံ ျပည္သူ႔ဘဏ္အက္ဥပေဒအရ ဘဏ္မ်ားအား စုေပါင္း၍ တစ္ခုတည္းေသာ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံျပည္သူ႔ဘဏ္ကို ဖြဲ႕စည္းခဲ့ပါသည္။ ၁၉၇၂ ခုႏွစ္တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ျပဳျပင္ခဲ့ၿပီး၊ ၁၉၇၅ ခုႏွစ္၊ ေအာက္တိုဘာလ (၂၇) ရက္ေန႔တြင္ ျပည့္သူ႔လႊတ္ေတာ္က ဘဏ္ဥပေဒကို ျပဌာန္းကာ၊ ျပည္သူ႔ဘဏ္ကို ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံဘဏ္၊ ျမန္မာ့စီးပြားေရးဘဏ္၊ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံျခားကုန္သြယ္မႈဘဏ္ ႏွင့္ ျမန္မာ့စိုက္ပ်ိဳးေရးဘဏ္ဟူေသာ ႏိုင္ငံပိုင္ဘဏ္(၄)ဘဏ္အျဖစ္ ျပင္ဆင္ဖြဲ႕စည္းခဲ့ပါသည္။ ၁၉၇၅ခုႏွစ္ ဘဏ္ဥပေဒ အရ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံဘဏ္၏ မူလမတည္ေငြရင္းသည္ က်ပ္သန္း (၂ဝဝ)ျဖစ္ၿပီး ယင္းေငြကို ႏိုင္ငံေတာ္က အျပည့္အဝထည့္ဝင္ခဲ့ပါသည္။
၄။        ၁၉၈၈ ခုႏွစ္မွစ၍ ျမန္မာ့စီးပြားေရးစနစ္ကို စီမံကိန္းစီးပြားေရးစနစ္မွ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္သို႔ ေျပာင္းလဲခဲ့ကာ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးမူဝါဒမ်ားနွင့္အတူ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမွဳမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ခဲ့ရာ ႏိုင္ငံေတာ္က ခ်မွတ္ က်င့္သံုးေနေသာ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးႏွင့္ကိုက္ညီသည့္ ေငြေရးေၾကးေရးစနစ္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ရန္ႏွင့္ ေငြေရးေၾကးေရး လုပ္ငန္း စြမ္းေဆာင္မႈအရည္အေသြးျမင့္မားလာေစရန္ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္ဥပေဒကို ၁၉၉ဝ ျပည့္ႏွစ္၊ ဇူလိုင္လ (၂) ရက္ေန႔တြင္ ျပဌာန္းခဲ့ပါသည္။ ထိုဥပေဒအရ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္၏ ခြင့္ျပဳမတည္ေငြရင္းက်ပ္ သန္းေပါင္း (၅ဝဝ)အနက္ က်ပ္သန္းေပါင္း (၂ဝဝ)ကို ႏိုင္ငံေတာ္ကထည့္ဝင္ခဲ့ပါသည္။  ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္၏ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ဥပေဒ(မူၾကမ္း) (ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္သုိ႔ တင္ျပထားဆဲဥပေဒ) အရ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ဗဟုိဘဏ္၏ ခြင့္ျပဳမတည္ေငြရင္း သည္ က်ပ္သန္းေပါင္း သုံးသိန္းျဖစ္သည္။ အဆုိပါ မတည္ေငြရင္းအနက္ ေငြက်ပ္သန္းေပါင္းတစ္သိန္းကုိ ႏုိင္ငံေတာ္မွ ထည့္ဝင္ရမည္ျဖစ္ပါသည္။
၅။        ဗဟိုဘဏ္၏ အဓိကရည္မွန္းခ်က္မွာ ေစ်းႏႈန္းမ်ားတည္ၿငိမ္ေရးကုိ ထိန္းသိမ္းရန္ႏွင့္ ျမန္မာက်ပ္ေငြတန္ဖုိး ခုိင္ခံ့တည္ၿမဲေစရန္ျဖစ္သည္။ ဗဟုိဘဏ္သည္ မိမိရည္မွန္းခ်က္မ်ား ေပါက္ေျမာက္ေအာင္ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ေငြေၾကး တည္ၿငိမ္ေရးႏွင့္ ေငြေရးေၾကးေရးစနစ္တည္ၿငိမ္ေရးတုိ႔ကုိ တုိးျမွင့္ျခင္း၊ ထိေရာက္ေသာ ေငြေပးေခ်မႈႏွင့္စာရင္းရွင္းလင္းမႈ စနစ္မ်ား ေငြေၾကးလြယ္ကူမႈ၊ ေၾကြးၿမီေပးဆပ္ႏုိင္မႈ၊ ေငြေရးေၾကးေရးစနစ္၏ ခုိင္ခံ့မႈကုိတုိးတက္ေအာင္ ေဖာ္ေဆာင္ရန္ ႏွင့္ အစီအစဥ္တက်ဟန္ခ်က္ညီညီႏွင့္ ရွင္သန္ေသာစီးပြားေရးဖြံ႔ၿဖိဳးမႈကုိ ျဖစ္ထြန္းေစမည့္ ေငြေၾကး၊ ေခ်းေငြႏွင့္ ေငြေရး ေၾကးေရးအေျခအေနမ်ားကုိ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္မည္ျဖစ္ပါသည္။
၆။        ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္၏ အဓိကလုပ္ငန္းတာဝန္မ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ပါသည္-
(က)    ေငြေၾကးမူဝါဒကုိ ခ်မွတ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊
(ခ)    ႏုိင္ငံျခားေငြလဲလွယ္ႏႈန္းမူဝါဒကုိ ဆုံးျဖတ္ျခင္းႏွင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္း၊
(ဂ)    အစုိးရအား ႏုိင္ငံျခားေငြလဲလွယ္ႏႈန္းစနစ္ႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ အႀကံျပဳျခင္း၊
(ဃ)    ႏုိင္ငံေတာ္၏ ႏုိင္ငံျခားသုံးသီးသန္႔ေငြကုိ ထိန္းသိမ္းျခင္းႏွင့္ စီမံခန္႔ခြဲျခင္း၊
(င)    ျပည္တြင္းသုံးစြဲေငြကုိ တစ္ဦးတည္းထုတ္ေဝသူအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းႏွင့္ စီမံခန္႔ခြဲျခင္း၊
(စ)    ေငြေရးေၾကးေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ားကုိ ႀကီးၾကပ္စစ္ေဆးျခင္းႏွင့္ ၾကပ္မတ္ကြပ္ကဲျခင္း၊
(ဆ)    ဘဏ္မ်ား၏ ေနာက္ဆုံးအားထားရာ ေငြေခ်းသူအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊
(ဇ)    ဘဏ္လုပ္ငန္း ေခ်းေငြႏွင့္ ေငြေၾကးနယ္ပယ္ရွိ အစုိးရအခ်င္းခ်င္းၾကား ထူေထာင္ထားေသာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားတြင္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ပါဝင္ေဆာင္ရြက္မႈေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ အေပးအယူ ျပဳလုပ္မႈမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ျခင္းႏွင့္ တာဝန္ဝတၱရားအားလံုးကို အစိုးရအမည္ျဖင့္ တာဝန္ခံ ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ အစိုးရကိုယ္စား အဆိုပါအဖြဲ႔အစည္းမ်ားႏွင့္ ဆက္သြယ္ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊
၇။         ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံဘဏ္တြင္ (၁-၄-၇၆)ရက္ေန႔၌ အရာထမ္း (၈၅) ဦး၊ အမႈထမ္း (၈၄၅) ဦး၊ စုစုေပါင္းဝန္ထမ္း (၉၃ဝ)ဦးရွိခဲ့ပါသည္။ ၁၉၈၁ ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလ (၉)ရက္ေန႔တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ေကာင္စီက အရာထမ္း (၁ဝဝ)ဦး၊ အမႈထမ္း (၁၂၃၃)ဦး၊ စုစုေပါင္းဝန္ထမ္း (၁၃၃၃)ဦးသို႔ ဖြဲ႕စည္းပံုတိုးခ်ဲ႕ေပးခဲ့ပါသည္။ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္တြင္ ေျပာင္းလဲလာေသာ စီးပြားေရးစနစ္ေၾကာင့္ ဘဏ္လုပ္ငန္းမ်ားပုိမုိမ်ားျပားလာသျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ၿငိမ္ဝပ္ပိျပားမႈ တည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႕က (၂၈-၁၂-၈၉)ရက္ေန႕တြင္ အရာထမ္း (၁၅၁)ဦး၊ အမႈထမ္း (၁၅ဝ၅)ဦး၊ စုစုေပါင္းဝန္ထမ္း (၁၆၅၆)ဦး ရွိဖြဲ႕စည္းပံုကို ခြင့္ျပဳခဲ့ၿပီး၊ စီမံခန္႔ခြဲေရးဌာန၊ ေငြေၾကးဌာန၊ စာရင္းဌာန၊ ဘဏ္တြင္းစာရင္းစစ္ႏွင့္ ဘဏ္လုပ္ငန္းမ်ားႀကီးၾကပ္စစ္ေဆးေရး ဌာန၊ သုေတသနႏွင့္အလုပ္သင္ၾကားေရးဌာနႏွင့္ လံုၿခံဳေရးဌာနဟူေသာ ဌာနႀကီး (၆) ခုျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါသည္။
၈။        ႏိုင္ငံေတာ္တြင္ ႏိုင္ငံပိုင္က႑သာမက ပုဂၢလိကက႑မွ ႏိုင္ငံျခားသံုးေငြသံုးစြဲမႈမ်ားကိုပါ စီမံခန္႕ခြဲရန္ လိုအပ္လာေသာေၾကာင့္ စီမံကိန္းႏွင့္ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာန၏ (၂၃-၁၂-၁၉၉၂)ရက္ေန႕၊ ခြင့္ျပဳခ်က္အရ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဗဟိုဘဏ္တြင္ ႏိုင္ငံျခားသံုးေငြစီမံခန္႕ခြဲမႈဌာနကိုဖြင့္လွစ္ကာ ႏိုင္ငံျခားေငြစီမံခန္႔ခြဲမႈလုပ္ငန္းမ်ားကို ျမန္မာ့ႏိုင္ငံျခား ကုန္သြယ္မႈဘဏ္ထံမွ လႊဲေျပာင္းလက္ခံ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါသည္။
၉။        ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္သည္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ က်င့္သံုးသည့္ႏိုင္ငံမ်ားမွ ဗဟိုဘဏ္မ်ား ကဲ့သုိ႕ပင္ ဘဏ္လုပ္ငန္းဆိုင္ရာမူဝါဒမ်ား၊ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားကို စိစစ္ခ်မွတ္သည့္လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္ရန္အတြက္ ဘ႑ာေရးႏွင့္အခြန္ဝန္ႀကီးဌာန၏ တာဝန္ေပးအပ္ခ်က္အရ (၁-၁-၂ဝဝ၁) ရက္ေန႕တြင္ ဘဏ္လုပ္ငန္းစိစစ္ေရးဌာနကို ဖြင့္လွစ္ခဲ့ပါသည္။
၁ဝ။        ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ဗဟုိဘဏ္အား ၁၉၉၆ ခုႏွစ္၊ မတ္လ (၂၇) ရက္ေန႕တြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ ရန္ကင္းၿမိဳ႕နယ္၊ စက္မႈလမ္းအမွတ္ (၂၆) သို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ဖြင့္လွစ္ခဲ့ပါသည္။ ထို႕ေနာက္ (၂၆-၁-၂ဝဝ၆) ရက္ေန႔တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဗဟိုဘဏ္ရံုးခ်ုဳပ္အား ေနျပည္ေတာ္ရွိ ရံုးအမွတ္ (၂၆) ေနရာသို႔ ယာယီေျပာင္းေရႊ႕ခဲ့့ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္၏ ဖြဲ႔စည္းပံုကို ေနျပည္ေတာ္ရံုးခ်ဳပ္၊ ရန္ကုန္ဘဏ္ခြဲႏွင့္ မႏၲေလးဘဏ္ခြဲအျဖစ္ ျပင္ဆင္ဖြဲ႕စည္းခဲ့ကာ၊ အရာထမ္း (၁၈၁)ဦး၊ အမွဳထမ္း (၁၃၄၁)ဦး၊ စုစုေပါင္းဝန္ထမ္းအင္အား (၁၅၂၂)ဦးျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းပံုတိုးခ်ဲ႕ျပင္ဆင္ခဲ့ပါသည္။ (၂-၁ဝ-၂ဝ၁ဝ) ရက္ေန႔တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္ ရံုးခ်ဳပ္အား ရံုးအမွတ္ (၅၅)သို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ဖြင့္လွစ္ခဲ့ပါသည္။
၁၁။        ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္အေနျဖင့္ (၂၀၁၁)ခုႏွစ္တြင္ ေျပာင္းလဲလာသည့္ ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာနုိင္ငံေတာ္၏ဖြဲ႔စည္းမႈႏွင့္ လုိက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္ေစရန္ လုိအပ္လာျခင္း၊ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၏ သေဘာ တူညီမႈျဖင့္ ႏုိင္ငံေတာ္အစုိးရက ခ်မွတ္က်င့္သုံးမည့္ စီးပြားေရးမူဝါဒ၊ ဘ႑ာေရးမူဝါဒမ်ားကုိ အေထာက္အကူျပဳေစ ႏုိင္ေသာ ေငြေၾကးမူဝါဒမ်ားကုိ အခ်ိန္ႏွင့္တစ္ေျပးညီ ပီျပင္စြာေဖာ္ေဆာင္က်င့္သုံးႏုိင္ရန္ လုိအပ္လာျခင္း၊ ေစ်းကြက္ စီးပြားေရးစနစ္ႏွင့္ေလ်ာ္ညီစြာ လြတ္လပ္ေသာဗဟုိဘဏ္အျဖစ္ သီးျခားရပ္တည္ႏုိင္ရန္ ႏုိင္ငံတကာဗဟုိဘဏ္မ်ား နည္းတူ ေငြေရးေၾကးေရးတည္ၿငိမ္မႈအား အဓိကတာဝန္ယူေဆာင္ရြက္ႏုိင္ရန္၊ ဌာနမ်ားတုိးခ်ဲ႕ဖြဲ႕စည္းရန္ လုိအပ္လာ ျခင္းတုိ႕ေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္၏ ဖြဲ႕စည္းပုံအား ျပင္ဆင္ဖြဲ႔စည္းခဲ့ပါသည္။ ထုိသုိ႔ျပင္ဆင္ဖြဲ႕စည္းခဲ့သည့္ အတြက္ (၈-၁၁-၂၀၁၂)ရက္ေန႔တြင္ အရာထမ္း (၄၉၄)ဦးႏွင့္ အမႈထမ္း (၂၀၃၁)ဦး၊  စုစုေပါင္းဝန္ထမ္း (၂၅၂၅)ဦး ရွိေသာ ဖြဲ႔စည္းပုံကုိ ခြင့္ျပဳခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါသည္။ လက္ရိွအေျခအေနတြင္ ေအာက္ေဖာ္ျပပါဌာနႀကီး (၁၅) ခုျဖင့္ ဗဟိုဘဏ္၏ လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ားကို ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိပါသည္-
(က)    ဥကၠဌရုံး
(ခ)    စီမံခန္႕ခြဲမႈႏွင့္နည္းပညာဌာန
(ဂ)    ေငြေရးေငြေႀကးအဖြဲ႔အစည္းမ်ားၾကပ္မတ္ကြပ္ကဲေရးႏွင့္ ေငြေၾကးခဝါခ်မႈတုိက္ဖ်က္ေရးဌာန
(ဂ)    ေငြေရးေၾကးေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ားႀကီးၾကပ္စစ္ေဆးေရးဌာန
(ဃ)    ေငြေရးေၾကးေရးေစ်းကြက္ဌာန
(င)    မူဝါဒေရးရာသုေတသန၊ ႏုိင္ငံတကာဆက္ဆံေရးႏွင့္ သင္တန္းဌာန
(စ)    ေငြေရးေၾကးေရး၊ သတင္း၊ စစ္ေဆးေရးႏွင့္ ေလ့လာေရးဌာန
(ဆ)    ေငြေၾကးလုပ္ငန္းစီမံခန္႔ခြဲမႈဌာန
(ဇ)    ႏုိင္ငံျခားသုံးေငြစီမံခန္႔ခြဲမႈဌာန
(စ်)    ေငြေပးေခ်မႈႏွင့္ စာရင္းရွင္းလင္းမႈစနစ္ဌာန
(ည)    ဘဏ္တြင္းစာရင္းစစ္ဌာန
(ဋ)    ေငြေၾကးမူဝါဒေရးရာဌာန
(ဌ)    ရန္ကုန္ဘဏ္ခြဲ
(ဍ)    မႏၲေလးဘဏ္ခြဲ
(ဎ)    ဒါရုိက္တာအဖြဲ႔အတြင္းေရးမွဴး
၁၂။        ေငြအေၾကြႏွင့္ ေငြစကၠဴကိုင္တြယ္သံုးစြဲရာတြင္ အဆင္ေျပလြယ္ကူေစရန္ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္ သည္ ၁၉၉ဝ ခုႏွစ္မွ ၂ဝဝဝ ျပည့္ႏွစ္အထိ ၁ဝျပား၊ ၂၅ျပား၊ ၅ဝျပား၊ ၁ိ/-၊ ၅ိ/-၊ ၁ဝိ/- တန္ ေငြအေၾကြမ်ား၊ ၅ဝိ/-တန္ႏွင့္ ၁ဝဝိ/-တန္ေငြဒဂၤါးမ်ားကိုလည္းေကာင္း၊ ေငြစကၠဴမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ပံုပါ ၁ိ/-တန္ကိုလည္းေကာင္း၊ ျမန္မာ့ တူရိယာေစာင္းရုပ္ပံုပါ ၅ဝ ျပားတန္ေငြစကၠဴႏွင့္ ေကသရာဇာျခေသၤ့မင္းရုပ္ပံုပါ ၁ိ/-၊ ၅ိ/-၊ ၁ဝိ/-၊ ၂ဝိ/-၊ ၅ဝိ/-၊ ၁ဝဝိ/-၊ ၂ဝဝိ/-၊ ၅ဝဝိ/- ႏွင့္ ၁ဝဝဝိ/-တန္ တို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ ဆင္ျဖဴေတာ္ရုပ္ပံုပါ ၅ဝဝဝိ/-တန္ေငြစကၠဴသစ္ကို ၁-၁ဝ-၂ဝဝ၉ ရက္ေန႕တြင္လည္းေကာင္း၊  ဆင္ျဖဴေတာ္ရုပ္ပံုပါ ၁ဝဝဝဝိ/-တန္ေငြစကၠဴအသစ္အား (၁၅-၆-၂၀၁၂) ရက‌္ေန႔တြင္ လည္းေကာင္း ႏိုင္ငံတကာအဆင့္မီ ထုတ္ေဝခဲ့ပါသည္။
၁၃။        ျပည္တြင္း၌လွည့္လွည္သံုးစြဲရန္ မသင့္ေတာ္ေသာ ေဟာင္းႏြမ္း၊ စုတ္ၿပဲ၊ ခ်ိဳ႕ယြင္းေငြစကၠဴမ်ားကို ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္မွ ျပန္လည္သိမ္းဆည္းၿပီး၊ ခ်ိဳ႕ယြင္းေငြစကၠဴမ်ားအား ကုန္ၾကမ္းအျဖစ္ အသံုးျပဳ၍ စကၠဴထုတ္ လုပ္ရန္အတြက္ စကၠဴစက္႐ံုကို ပလိပ္ၿမိဳ႕၌ (၂၄-၃-၂ဝဝ၂) ရက္ေန႔တြင္လည္းေကာင္း၊ ရန္ကုန္တိုင္း ေရႊျပည္သာ စက္မႈဇုန္၌ (၂၅-၁၂-၂ဝဝ၃) ရက္ေန႔တြင္လည္းေကာင္း တည္ေဆာက္ခဲ့ပါသည္။
၁၄။        ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္သည္ ျပည္တြင္း ႏိုင္ငံျခားေငြကိုင္တြယ္သံုးစြဲမႈ အဆင္ေျပေစရန္ႏွင့္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံသို႔ လာေရာက္လည္ပတ္ေသာ ကမၻာလွည့္ခရီးသည္မ်ား အလြယ္တကူသံုးစြဲႏိုင္ရန္ ရည္ရြယ္၍ (၄-၂-၁၉၉၃) ရက္ေန႔တြင္ ႏိုင္ငံျခားေငြလက္မွတ္ (Foreign Exchange Certificate) ၁ ယူနစ္၊ ၅ ယူနစ္၊ ၁ဝ ယူနစ္ႏွင့္ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္တြင္ ၂ဝ ယူနစ္ ႏုိင္ငံျခားေငြလက္မွတ္မ်ား ထုတ္ေဝခဲ့ပါသည္။ ႏိုင္ငံျခားေငြလက္မွတ္ကုိ မည္သူမဆိုကိုင္တြယ္ အသံုးျပဳႏိုင္ၿပီး ႏိုင္ငံျခားဘဏ္လုပ္ငန္း လုပ္ကိုင္ခြင့္ရိွသည့္ ႏိုင္ငံပိုင္ဘဏ္မ်ားတြင္လည္း ႏိုင္ငံျခားေငြလက္မွတ္ျဖင့္ ႏိုင္ငံျခားသံုးေငြစာရင္း ဖြင့္ခြင့္ရိွပါသည္။
၁၅။        ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္သည္ (၁၅-၁-၁၉၉၁) ရက္ေန႔မွစတင္၍ ေရႊဒဂၤါးမ်ားအား တစ္က်ပ္သား၊ ငါးမူးသား၊ တစ္မတ္သားတို႔ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ (၂၁-၉-၂ဝဝ၅)ရက္ေန႔မွစတင္၍ တစ္က်ပ္သား၊ ငါးမူးသား၊ တစ္မတ္သား တို႔ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ (၈-၁၁-၂ဝ၁ဝ) ရက္ေန႔မွစတင္၍ ငါးက်ပ္သား၊ တစ္ဆယ္က်ပ္သား၊ ႏွစ္ဆယ္က်ပ္သားတို႔ျဖင့္ လည္းေကာင္း ထုတ္ေဝခဲ့ၿပီး ေန႕စဥ္ေရႊေစ်းႏႈန္းအေပၚမူတည္၍ ျမန္မာက်ပ္ေငြျဖင့္ သတ္မွတ္ေရာင္းခ်ခဲ့ပါသည္။
၁၆။        (၁၉၉၂)ခုႏွစ္မွစ၍ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္ဥပေဒအရ ဘဏ္လုပ္ငန္းလိုင္စင္မ်ားကို စိစစ္ထုတ္ေပး ခဲ့ရာ (၂ဝဝ၄)ခုႏွစ္တြင္ ျပည္တြင္းပုဂၢလိကဘဏ္ (၂၃)ဘဏ္ရွိလာခဲ့ပါသည္။ (၂၀၁၂)ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလ (၃၀)ရက္ေန႔အထိ ျပည္တြင္းပုဂၢလိကဘဏ္(၁၉)ဘဏ္သို႔ လိုင္စင္ထုတ္ေပးထားၿပီး ၎ဘဏ္မ်ားအေနျဖင့္ ျပည္တြင္းကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး ဘဏ္လုပ္ငန္းမ်ားကုိ လုပ္ကိုင္လ်က္ရိွပါသည္။ ဘဏ္ခြဲစုစုေပါင္း(၄၃၃)ဘဏ္ကို ဖြင့္လွစ္ထားၿပီးျဖစ္ပါသည္။ (၂၀၁၂) ခုႏွစ္၊ ႏိုဝင္ဘာလ (၃၀) ရက္ေန႔ စာရင္းအရ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေငြေရးေၾကးေရးကုမၸဏီ (၁)ခုရွိပါသည္။
၁၇။        (၁၉၉၃)ခုႏွစ္မွ (၂ဝ၁ဝ)ျပည့္ႏွစ္အထိ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္ကခြင့္ျပဳခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံျခားဘဏ္မ်ား၏ ကိုယ္စားလွယ္႐ံုးေပါင္း (၅ဝ)႐ံုးရွိခဲ့ပါသည္။ (၁၉၉၇) ခုႏွစ္ အာရွေငြေရးေၾကးေရး အက်ပ္အတည္းျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီးေနာက္ ႏိုင္ငံျခားဘဏ္ (၃၈)ဘဏ္သည္ ကိုယ္စားလွယ္႐ံုးမ်ားပိတ္သိမ္းခဲ့ပါသည္။ (၂၀၁၂)ခုႏွစ္ ႏုိဝင္ဘာလကုန္အထိ စင္ကာပူ ႏုိင္ငံႏွင့္ ထုိင္းႏုိင္ငံမွ (၄)ဘဏ္စီ၊ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံမွ (၃)ဘဏ္၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္၊ မေလးရွား၊ ကေမၻာဒီးယားႏွင့္ ကုိရီးယားႏုိင္ငံ မ်ားမွ (၂)ဘဏ္စီ၊ ဘရူႏိုင္းႏုိင္ငံ၊ ဗီယက္နမ္ႏုိင္ငံ၊ တရုတ္ျပည္သူ႔သမၼတႏုိင္ငံႏွင့္ အိႏၵိယႏုိင္ငံတုိ႔မွ (၁)ဘဏ္စီျဖင့္ စုစုေပါင္းႏုိင္ငံျခားဘဏ္ ကုိယ္စားလွယ္ရုံး (၂၃)ရုံးလာေရာက္ ဖြင့္လွစ္ထားၿပီးျဖစ္ပါသည္။ ထုိ႕အျပင္ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံမွ ေငြေရးေၾကးေရးကုမၸဏီကုိယ္စားလွယ္ရုံး (၁)ရုံးလည္း ဖြင့္လွစ္ထားရွိၿပီးျဖစ္ပါသည္။
၁၈။        ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္သည္ ပုဂၢလိကဘဏ္မ်ား ေငြေရးေၾကးေရး ခိုင္မာမႈရိွေစရန္ ႀကီးၾကပ္ စစ္ေဆးမႈမ်ား ျပဳလုပ္လ်က္ရိွၿပီး တည္ဆဲဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္း၊ စည္းကမ္း၊ ၫႊန္ၾကားခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ လိုက္နာေဆာင္ ရြက္ျခင္းကိုလည္း စိစစ္ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိပါသည္။ ျပည္တြင္းပုဂၢလိကဘဏ္မ်ား၏ ေန႔စဥ္စာရင္း ဇယားမ်ားကိုေပးပို႔ေစ၍ ဘဏ္မ်ား၏ ေန႔စဥ္ ဘ႑ာေရးအေျခအေနႏွင့္ အပတ္စဥ္၊ လစဥ္ ဘ႑ာေရးအေျခအေန မ်ားကို အစီရင္ခံစာျပဳစု တင္ျပလ်က္ရိွပါသည္။
၁၉။        ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္သည္ (၂ဝဝ၂) ခုႏွစ္တြင္ ျပဌာန္းခဲ့သည္ တရားမဝင္ေသာနည္းလမ္းျဖင့္ ရရိွသည့္ ေငြေၾကးႏွင့့္ ပစၥည္းမ်ားထိန္းခ်ဳပ္ေရးဥပေဒကို ဘဏ္မ်ားက ထိေရာက္စြာ လိုက္နာ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေစရန္ စည္းမ်ဥ္း မ်ား၊ လမ္းၫႊန္ခ်က္မ်ားႏွင့္ ၫႊန္ၾကားခ်က္မ်ားကုိ ထုတ္ျပန္ခဲ့ပါသည္။ ထုတ္ျပန္ခဲ့သည့္ ေငြေၾကးခဝါခ်မႈႏွင့္ အၾကမ္းဖက္မႈအား ေငြေၾကးေထာက္ပံ့မႈတိုက္ဖ်က္ေရးဆိုင္ရာ စည္းမ်ဥ္းမ်ားတြင္ ဘဏ္ေဖာက္သည္၏ သတင္း အခ်က္အလက္မ်ားအား ဝီရိယျပဳရယူ စိစစ္ျခင္း၊ မွတ္တမ္းျပဳစုထိန္းသိမ္းျခင္းႏွင့္ သံသယျဖစ္ဖြယ္ ေငြေၾကး လႊဲေျပာင္းမႈမ်ားႏွင့္ သတ္မွတ္ပမာဏႏွင့္အထက္ ေက်ာ္လြန္သည့္ ေငြေၾကးလႊဲေျပာင္းမႈသတင္းေပးပို႔ျခင္း လိုအပ္ခ်က္ တို႔ အက်ံဳးဝင္ပါသည္။
၂၀။        ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အၾကမ္းဖက္သမားမ်ားအား ေငြေၾကးေထာက္ပံ့မႈ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ား ကာကြယ္ ထိန္းခ်ဳပ္မႈႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ကုလသမဂၢလံုၿခံဳေရးေကာင္စီ၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္အမွတ္ (၁၂၆၇) ႏွင့္ (၁၃၇၃)အား အေကာင္ အထည္ေဖာ္လ်က္ရိွပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္သည္ ကုလသမဂၢမွထုတ္ျပန္သည့္ စာရင္းဝင္မ်ားႏွင့္ ရရန္ပိုင္ခြင့္မ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္ထားရန္ႏွင့္ သံသယရိွေသာ အၾကမ္းဖက္သမားမ်ားႏွင့္ အၾကမ္းဖက္အဖြဲ႔အစည္း၏ စာရင္း လႊဲေျပာင္းမႈမ်ားကိုတားျမစ္ရန္၊ ဘဏ္ႏွင့္ ေငြေရးေၾကးေရးအဖြဲ႔အစည္းမ်ားသို႔ ၫႊန္ၾကားခ်က္မ်ား ထုတ္ျပန္လ်က္ရိွပါသည္။
၂၁။        (၁၉၆၁) ခုႏွစ္မွ (၁၉၈၉) ခုႏွစ္အထိ ဗဟိုဘဏ္အတိုးႏႈန္းကို (၄)ရာခိုင္ႏႈန္းသတ္မွတ္ခဲ့ရာမွ ေစ်းကြက္ စီးပြားေရးစနစ္က်င့္သံုးလာသည့္အခါ အတိုးႏႈန္းမ်ားကို ႏိုင္ငံေတာ္၏စီးပြားေရး အေျခအေနႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ရိွေစရန္ (၁၉၈၉) ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ (၁) ရက္ေန႕မွစ၍ တိုးျမႇင့္ျခင္း၊ ျပင္ဆင္ျခင္းတို႔ကို ျပဳလုပ္ခဲ့ပါသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ဗဟုိဘဏ္၏ လက္ရွိအတုိးႏႈန္းမွ တစ္ႏွစ္လွ်င္ (၁၀%) ျဖစ္ျပီး၊ အပ္ေငြအျဖစ္ အနည္းဆံုးအတုိးႏႈန္းမွာ တစ္ႏွစ္လွ်င္ (၈%) ႏွင့္ ေခ်းေငြအေပၚ အမ်ားဆံုးအတုိးႏႈန္းမွာ တစ္ႏွစ္လွ်င္ (၁၃ %) သတ္မွတ္ထားရွိပါသည္။
၂၂။        ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္သည္ ျပည္သူမ်ား ေငြေၾကးစုေဆာင္းမႈ အခြင့္အလမ္းမ်ား ပိုမိုရရိွလာၿပီး အရင္းအႏွီးေစ်းကြက္ ေပၚထြန္းလာေရးအတြက္ အစိုးရကိုယ္စား (၃) ႏွစ္ႏွင့္ (၅)ႏွစ္သက္တမ္းရိွ က်ပ္တစ္ေသာင္းတန္ ႏွင့္ က်ပ္တစ္သိန္းတန္ အစိုးရေငြတိုက္စာခ်ုဳပ္မ်ားကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ (၁၉၉၃) ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလ (၁) ရက္ေန႔မွစ၍ လည္းေကာင္း၊ မႏၲေလးၿမိဳ႕တြင္ (၁၉၉၄) ခုႏွစ္၊ ဇန္နဝါရီလမွစ၍လည္းေကာင္း ထုတ္ေဝေရာင္းခ်ခဲ့ပါသည္။ (၃) ႏွစ္ သက္တမ္းရိွ က်ပ္တစ္သန္းတန္ အစိုးရေငြတိုက္ စာခ်ဳပ္မ်ားကို (၁၉၉၆) ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလ (၁) ရက္ေန႔မွစ၍လည္းေကာင္း၊ (၅)ႏွစ္သက္တမ္းရိွ က်ပ္တစ္သန္းတန္ အစိုးရေငြတိုက္စာခ်ုဳပ္ကို (၁၉၉၇) ခုႏွစ္၊ ဇန္နဝါရီလ (၁) ရက္ေန႔တြင္ လည္းေကာင္း ထုတ္ေဝေရာင္းခ်ခဲ့ပါသည္။ (၂ဝ၁ဝ)ျပည့္ႏွစ္၊ ဇန္နဝါရီလ (၁)ရက္ေန႔မွစ၍ (၂)ႏွစ္ သက္တမ္းရွိ အစိုးရ ေငြတိုက္စာခ်ဳပ္မ်ားႏွင့္ က်ပ္(၁ဝ)သန္းတန္ ေငြတိုက္စာခ်ဳပ္မ်ားကို တိုးခ်ဲ႕ထုတ္ေဝေရာင္းခ်ခဲ့ပါသည္။ (၂)ႏွစ္ ေငြတိုက္စာခ်ဳပ္၊ (၃) ႏွစ္ေငြတိုက္စာခ်ဳပ္၊ (၅)ႏွစ္ ေငြတိုက္စာခ်ဳပ္တို႔အေပၚေပးသည့္ အတိုးႏႈန္းမ်ားမွာ (၁)ႏွစ္လွ်င္ (၈.၇၅%)၊ (၉%) ႏွင့္ (၉.၅%) အသီးသီးျဖစ္ပါသည္။
၂၃။        ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ၁၉၉၇ ခုႏွစ္၊ ဇူလိုင္လ ၂၃ ရက္ေန႔မွစ၍ အေရွ႕ေတာင္အာရွႏိုင္ငံမ်ားအဖြဲ႕၏ အဖြဲ႔ဝင္ ျဖစ္လာ ခဲ့ၿပီးေနာက္ အာဆီယံအဖြဲ႕ဝင္ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္အတူ အာဆီယံအဖြဲ႔၏ ညီညြတ္မႈ၊ စီးပြားေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး တည္ၿငိမ္မႈအတြက္လည္းေကာင္း၊ ေငြေရးေၾကးေရးက႑တြင္လည္းေကာင္း ပူးေပါင္းပါဝင္ေဆာင္ရြက္လ်က္ရိွပါ သည္။ ထို႔ျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္သည္ အာဆီယံဗဟိုဘဏ္မ်ား ေဆြးေႏြးမႈဖိုရမ္အဖြဲ႔ (ASEAN Central Bank Forum) တြင္ ပါဝင္ခဲ့ပါသည္။
၂၄။        ႏိုင္ငံေတာ္ကိုထူေထာင္ရာတြင္ အဓိကက်ေသာလယ္ယာက႑၊ စက္မႈက႑ႏွင့္ ကုန္သြယ္မႈက႑ တို႔ကို ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေစေရးအတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္က ခ်မွတ္ေဆာင္ရြက္လ်က္ရိွသည့္ မူဝါဒလမ္းၫႊန္ခ်က္မ်ားကို အေထာက္အကူျပဳႏိုင္ရန္ ျပည္တြင္းျပည္ပတြင္ ျမန္မာက်ပ္ေငြတန္ဖိုး ပိုမိုတည္တံ့ခိုင္မာေရးအတြက္ ခ်မွတ္ထားေသာ မူဝါဒေဘာင္အတြင္းမွ ဘဏ္မ်ားအခ်င္းခ်င္း ပူးေပါင္းညိႇႏိႈင္းေဆာင္ရြက္ရန္ ဘဏ္တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု ကူညီရိုင္းပင္းရန္၊ ဘဏ္မ်ား၏အက်ိဳးကို ပံ့ပိုးေဆာင္ရြက္ေပးေရးကို ဦးေဆာင္မႈေပးရန္ႏွင့္ ျပည္သူမ်ားကဘဏ္မ်ားႏွင့္ ဘဏ္ဝန္ေဆာင္ မႈမ်ားကို အားကိုးသည့္ အေလ့အထမ်ား ေပၚထြန္းလာေစရန္ (၁၉၉၉) ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလ (၁)ရက္ေန႔တြင္ ကုန္သြယ္မႈမူဝါဒ ေကာင္စီအစည္းအေဝးအမွတ္စဥ္ (၄/၉၉) ဆံုးျဖတ္ခ်က္အရ ျမန္မာႏိုင္ငံဘဏ္မ်ားအသင္းကို စတင္တည္ေထာင္ခဲ့ပါ သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံဘဏ္မ်ားအသင္းသည္ လစဥ္ပံုမွန္အစည္းအေဝးမ်ားက်င္းပရန္ ဘဏ္လုပ္ငန္းဆိုင္ရာကိစၥရပ္မ်ား ကို ေဆြးေႏြးၫႇိႏိႈင္းပါသည္။ လိုအပ္ပါက အေရးေပၚအစည္းအေဝးမ်ားက်င္းပပါသည္။
၂၅။        ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံျခားဘဏ္လုပ္ငန္း လုပ္ကိုင္ရေသာ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံျခားကုန္သြယ္မႈ ဘဏ္၊ ျမန္မာ့ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရးဘဏ္၊ ျမန္မာ့စီးပြားေရးဘဏ္တို႔ႏွင့္ ျပည္ပရိွ ႏိုင္ငံျခားဘဏ္မ်ား အၾကား ႏိုင္ငံျခားေငြစာရင္းမ်ား လႊဲေျပာင္းေပးပို႔ရာတြင္ (၂ဝဝ၄) ခုႏွစ္ မတ္လမွစတင္၍ Society For Worldwide Interbank Financial Telecommunication (SWIFT) စနစ္သံုး၍ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါသည္။
၂၆။        ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံပိုင္ဘဏ္မ်ား၊ ပုဂၢလိကဘဏ္မ်ား၏ ရံုးခ်ဳပ္မ်ားအၾကား ဘဏ္လုပ္ငန္း ဆက္သြယ္ေရးကြန္ယက္ကို (၂ဝဝ၈)ခုႏွစ္၊ ဇန္နဝါရီလမွစ၍ အဆင့္ဆင့္တည္ေဆာက္ခဲ့ပါသည္။ အဆိုပါ ဘဏ္ ဆက္သြယ္ေရးကြန္ယက္ျဖင့္ Banking Network အဖြဲ႔ဘဏ္မ်ားအၾကား ရံုးစာႏွင့္စာရင္းမ်ားကို On-line ျဖင့္အျပန္အလွန္ ေပးပို႔ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါသည္။ အဆိုပါကြန္ယက္ကိုအသံုးျပဳ၍ ဘဏ္မ်ား၏ ေငြေရးေၾကးေရးတည္ၿငိမ္မႈကို ဗဟိုဘဏ္မွ ေစာင့္ၾကည့္ၿပီး ႀကိဳတင္သတိေပးစနစ္ (Early Warning System) လုပ္ငန္းကိုလည္းေကာင္း၊ အီလက္ထေရာနစ္ နည္းပညာျဖင့္ ဘဏ္အခ်င္းခ်င္း ေငြလႊဲမ်ားကိုေျပာင္းျခင္း (Electronic Fund Transfer) လုပ္ငန္းကိုလည္းေကာင္း၊ ဗဟိုဘဏ္ႏွင့္ ဘဏ္မ်ားအၾကား အလိုအေလ်ာက္ခ်က္လက္မွတ္မ်ား စာရင္းရွင္းလင္းျခင္း လုပ္ငန္းကိုလည္းေကာင္း တစ္ဆင့္ၿပီးတစ္ဆင့္ ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိပါသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ေငြေပးေခ်မႈစနစ္တြင္ လံုၿခံဳစိတ္ခ် ျမန္ဆန္ျမင့္မားေစရန္ Certified Cheque ကို (၂ဝဝ၈)ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလမွ စတင္အသံုးျပဳေစခဲ့ပါသည္။
၂၇။        ဘ႑ာေရးႏွင့္အခြန္ဝန္ႀကီးဌာန၊ ဝန္ႀကီးဦးေဆာင္ေသာ အရင္းအႏွီးေစ်းကြက္ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး ေကာ္မတီကို (၁-၇-၂ဝဝ၈) ရက္ေန႔တြင္လည္းေကာင္း၊ ျပည္တြင္းေငြေခ်းစာခ်ဳပ္ေစ်းကြက္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး ဆပ္ေကာ္မတီ၊ အမ်ားႏွင့္သက္ဆိုင္ေသာကုမၸဏီမ်ား ဖြံံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးဆပ္ေကာ္မတီ၊ ေငြေခ်းသက္ေသခံလက္မွတ္ မ်ားလဲလွယ္ေရာင္းဝယ္ေရး ဥပေဒစည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ား ျပဳစုေရးဆပ္ေကာ္မတီ၊ ေငြေခ်းသက္ေသခံလက္မွတ္ လုပ္ငန္းဆိုင္ရာအဖြဲ႔အစည္းမ်ား ဖြဲ႔စည္းေရးဆပ္ေကာ္မတီ၊ ေလ့က်င့္ပညာေပးေရးႏွင့္ ျပန္ၾကားေရးဆပ္ေကာ္မတီ၊ စာရင္းကိုင္ႏွင့္ စာရင္းစစ္မ်ားဆိုင္ရာ ဆပ္ေကာ္မတီဟူေသာ ဆပ္ေကာ္မတီ (၆)ခုကို (၁၉-၈-၂ဝဝ၈) ရက္ေန႕တြင္ ဖြဲ႔စည္းခဲ့ပါသည္။
၂၈။        ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အရင္းအႏွီးေစ်းကြက္ဖြံံ႔ၿဖိဳးေရးအတြက္ လမ္းျပေျမပံုခ်မွတ္ၿပီး အဆင့္ (၃)ဆင့္ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္လ်က္ရိွပါသည္။ ထို႔႔ျပင္ေငြတိုက္စာခ်ုဳပ္မ်ားကို ဗဟိုဘဏ္ကိုယ္စား ျမန္မာ့စီးပြားေရးဘဏ္ႏွင့္ ျမန္မာ့ ေငြေခ်းသက္ေသခံလက္မွတ္မ်ား လဲလွယ္ေရာင္းဝယ္ေရးကုမၸဏီတို႔အား ေရာင္းခ်ေစခဲ့ပါသည္။ ေငြေခ်းသက္ေသခံ လက္မွတ္မ်ား လဲလွယ္ေရာင္းဝယ္ေရး ဥပေဒျပဌာန္းႏုိင္ရန္အတြက္ မူၾကမ္းေရးဆြဲကာ အဆင့္ဆင့္တင္ျပခဲ့ၿပီး အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္မွ အတည္ျပဳခ်က္ရရွိၿပီးျဖစ္၍ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္သုိ႔ တင္ျပထားဆဲျဖစ္ပါသည္။

၂၉။        ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္အစုိးရလက္ထက္တြင္ ႏုိင္ငံျခားေငြလဲလွယ္ႏႈန္းမ်ား ေပါင္းစည္း ျခင္း (Exchange Rate Unification-ERU) အျဖစ္ (၁.၄.၂၀၁၂)ရက္ေန႔မွစတင္၍ ႏုိင္ငံျခားေငြလဲလွယ္ႏႈန္းစနစ္အား SDR ႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္ထားသည့္စနစ္မွ ထိန္းေက်ာင္းမႈရွိသည့္ ႏႈန္းရွင္ေငြလဲလွယ္ႏႈန္းစနစ္သစ္ (Managed Floating Exchange Rate Regime) သုိ႔ ေျပာင္းလဲက်င့္သံုးလ်က္ရွိပါသည္။
၃၀။        ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္သည္ စီးပြားေရးႏွင့္ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ တိုးတက္မႈႏႈန္းမ်ားကို လိုက္ေလ်ာ  ညီေထြျဖစ္ေစမည့္ ေငြေၾကးမူဝါဒကိုခ်မွတ္ၿပီး အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိပါသည္။ ယခုလက္ရိွ ကာလတြင္ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈကို ထိန္းသိမ္းရန္ရည္ရြယ္၍ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္သည္ အဓိကေငြေၾကးမူဝါဒ မ်ားအျဖစ္ သီးသန္႕ေငြလိုအပ္ခ်က္၊ အတိုးႏႈန္းမူဝါဒႏွင့္ ေငြေၾကးေစ်းကြက္တြင္ ေငြေခ်းစာခ်ုဳပ္မ်ားကိုေရာင္းဝယ္ျခင္း ႏိုင္ငံျခားေငြလဲလွယ္ႏႈန္းအတြက္ Exchange Rate တြက္ခ်က္သတ္မွတ္ေပးျခင္းႏွင့္ ျပည္တြင္းဘဏ္မ်ား၏ ႏုိင္ငံျခား ေငြေရာင္းဝယ္လုိျခင္းမ်ားအတြက္ ေန႔စဥ္ Auctionေဆာင္ရြက္၍ ေဈးႏႈန္းတည္ျငိမ္ေအာင္ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ ႏုိင္ငံေတာ္ ၏ ႏိုင္ငံျခားသံုးသီးသန္႔ေငြ (Foreign Exchange Reserve) အားစီမံခန္႔ခြဲျခင္းစေသာ နည္းလမ္းမ်ားကို အသံုးျပဳကာ၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေျပာင္းလဲလာေသာ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ႏွင့္ကိုက္ညီသည့္ ေငြေရးေၾကးေရးက႑ကို တည္ၿငိမ္ေစ လ်က္ ေဈးႏႈန္းမ်ားတည္ၿငိမ္ေရးကို ထိန္းသိမ္းရန္ႏွင့္ ျမန္မာက်ပ္ေငြတန္ဖုိး ခုိင္ခံ့တည္ၿမဲေစရန္ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္ လ်က္ရွိပါသည္။

 

 

Date:15th Aug, 2018

1,475.0 / USD

More

Source : forex.cbm.gov.mm

ဗဟိုဘဏ္အတိုးႏွုန္း(%)
ဗဟိုဘဏ္ အတိုးႏွုန္း တစ္ႏွစ္လ်င္ ၁၀%
အပ္ေငြေပၚ အနည္းဆံုး အတိုးႏွုန္း တစ္ႏွစ္လ်င္ ၈%
 ေခ်းေငြေပၚ အမ်ားဆံုး အတိုးႏွုန္း တစ္ႏွစ္လ်င္ ၁၃%

 

Economic Indicators (%)
GDP Growth 5.90 %
Annual Rate of Inflation 4.58 %
Year on Year Inflation 6.45 %

     Source : Ministry of Planning and Finance